dinsdag 3 april 2018

Zooikoorts

.
Ja hoor... het is weer zover... ik heb "zooikoorts"!
Zal wel met het voorjaar te maken hebben: ik heb enorme behoefte om op te ruimen en schoon te maken.
Dat schijnt gezond te zijn.
Ik orden meteen mijn gedachten, dus dubbelop goed bezig... en het past ook nog eens bij de volgende tekst:


Er is net een boekje uit, dat heet Zooikoorts, van Hein Zegers.
Nou heb ik van vorig jaar nog het boekje van Marie Kondo, dus of ik dit ook ga aanschaffen?


Nee, het boekje hoef ik niet, maar ik lees er wel artikeltjes over in het blad "GENOEG"
Daarin staat, dat teveel zooi ziek maakt: stress en burnouts krijg je er van.

En dit houdt de BASICS-therapie in...

B: De B van Back! Een stap terug nemen en je leven van een afstand bekijken en je afvragen: wat doe ik en waarom eigenlijk?

A: De A van Aandacht. Het gaat om aandacht voor het hier en nu, voor de dingen om je heen, voor je gevoelens.

S: De S van Selecteren. Kiezen wat voor jou belangrijk is.

I: De I van Investeren. Investeren in dingen en activiteiten die daarbij aansluiten.

C: De C is van Consuminderen. Daar ben ik toevallig heel erg voor!

S: De S is van Sense, oftewel: zingeving.

Dus... leediez en gentlepiepel: ik heb gewoon zooikoorts en ben aan het opruimen en wegdoen. De beste zin die daarbij past is voor mij: Less is more!




3 opmerkingen:

  1. Ha, mooie term, zooikoorts.. Maar een boekje heb ik niet nodig. Marie was voor mij een afknapper en opruimen doe ik toch wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. :-) heerlijk, ik vind het zó knap dat jij dat kunt hé..... ik hecht me aan kleine dingetjes, steentjes veertjes noem het maar op... maar ik zou graag bij je in de leer gaan.... waar begin je.... ik ben al blij als ik een kastje op kan ruimen....:-)
    ik vind je een dappere dodo
    ❤ heb het goed vandaag geniet van het leven zooikoorts...... ik kreeg medelijden met je toen ik het las, dacht je hebt hooikoorts :-) whahaahha instinker...

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gerben Wederkeer.3 april 2018 om 09:30

    Mogelijk is het 't beste om alles het huis uit de gooien waar je meer dan een jaar geen aandacht voor had.
    Dát lucht op.!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je reageert... ik kijk er naar uit! ❤