vrijdag 22 december 2017

Hidden figures

.
Van de week een steengoeie film gezien.
In het kader van de 50+ bios (met koffie en koek...) met mijn vriendin naar de bios.
Dit is de film : Hidden figures.
Ik kan hem je echt aanraden.


Het is een ongelofelijk verhaal... waar gebeurd... drie briljante vrouwen van Afro-Amerikaanse afkomst, die bij de NASA werkten.


Hierboven zie je Katherine Johnson, die een indrukwekkend brein had en zonder wie John Glenn de ruimte niet was ingegaan!! Echt waar...
Deze vrouw (Taraji Henson speelt haar zo goed en ontroerend...) kon waanzinnig goed rekenen, was een genie op dat gebied en heeft heel veel voor elkaar gekregen in het racistische bedrijf van de NASA.
Zij moest een kwartier heen (en weer terug) lopen om naar de wc te kunnen die speciaal voor gekleurde mensen was. Schandelijk! Maar het was echt zo. Ze mocht niet eens van de koffie drinken, die alleen voor de blanke medewerkers was.
Maar ze heeft het voor elkar gekregen, dat de wc's voor iedereen bereikbaar waren en dat ze gewoon een bakkie kon doen van de "gewone" koffie.

De andere twee vrouwen werden door moed en inzet ook hoge pieten bij de NASA: supervisor en ingenieur!


Ik vond het een prachtige film. Was regelmatig ontroerd en schaamde me plaatsvervangend voor het vreselijke dat negers is aangedaan in de US. 
Maar dit trio oversteeg geslacht en ras en inspireerde generaties om groots te dromen...

Hier is de trailer:
Grappig is, dat ik er weer een brok van in m'n keel krijg.




2 opmerkingen:

  1. je zou een hekel aan de witties krijgen hé, als je ziet wat ze anderen aangedaan hebben.
    alleen licht kan de duisternis verdrijven Dassa, positief blijven denken, en denk ik erachter aan... achter élke grote man... staat een vrouw :-) dikke knuffels vanuit Rustland ....❤

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Juist doordat ze doorgingen waar anderen stopten, getuigt van extra kracht die de gekleurde vrouwen in zich hadden. Veroordeeld worden om de kleur van je huid, het is Gods geklaagd. Mijn God is een heel tolerante God: die vindt elke vorm van liefde tussen mensen goed - ongeacht geslacht, kleur, godsdienst - zolang het maar vrijwillig en oprecht is.
    Vergeet nooit Rosa die weigerde op te staan in de bus om een blanke daar te laten zitten. Dat zijn de krenten in de pap van de mensheid. En weet je: zulke vrouwen zullen er áltijd blijven!
    Ik houd van je ♥

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je reageert... ik kijk er naar uit! ❤