maandag 26 februari 2018

Yad Vashem

.
Yad Vashem betekent: hand en stem.
Het is een officiële gedenkplek op een berg in Jerusalem.
Een enorm terrein waar duizenden bezoekers dagelijks hun vermoorde familieleden of vrienden of zomaar onbekenden gedenken, en waar elke stap beladen is met heel veel verdriet...

Stil loop ik daar rond. 
Eerst door de tuin, waar bomen zijn geplant door de mensen, die gered zijn speciaal voor hun redders.
Kijk maar eens: Truus Menger en Hannie Schaft. 
Twee dappere vriendinnen uit het verzet.


De tuin is inmiddels heel groot gegroeid, de bomen vertellen ieder hun verhaal...
Het park is gewijd aan "De rechtvaardigen onder de volkeren".
Er doorheen lopen maakt je stiller dan stil...
In elke boom voel je dankbaarheid voor de redding en het overleven.
Maar dan, als je de herdenkingsruimte in gaat besef je een beetje de waanzin van die oorlogsjaren. En eigenlijk kan ik het allemaal niet bevatten...


Het is teveel.


Het is te erg.


Het kan niet.

En daarom zeggen we steeds weer: 
zichronam livracha   זכרונם לברכה

dat betekent:

Hun nagedachtenis zij tot zegen.



Ik luister nu naar:




















3 opmerkingen:

  1. Misschien ben je nu toe aan verwerking misschien. Remember me, Paul Witteman vond dit een fractie mooier dan 'Erbarne dich'. Ja dit raakt je diep.

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel heftig hé Das.. ja het moet je diep raken, je moet welhaast een steen in je borstkas hebben als het je niet raakt..
    een droevig intens nummer, moet ik eigenlijk niet luisteren net voor het naar bed gaan..
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is ook niet te bevatten. Je staat middenin de koepel van overleden mensen. Allemaal waren ze net als wij. Ze hebben adem gehaald, gehuild en hun leven gegeven. Hier past alleen maar respect en droefenis...
    Liefs en een knuffel ♥

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je reageert... ik kijk er naar uit! ❤